Arno Peperkoorn (Omnicom): “Het is voor mij een no-brainer om te investeren in de gezondheid van je mensen.”
Arno Peperkoorn startte in 2024 met HuMe Acadamy; een opleiding binnen Omnicom Media Group, om nieuw talent te laten instromen. We interviewden Arno over het uitrollen van het initatief en zijn visie op vitaal leiderschap.
Hé Arno, je bent HuMe Acadamy afgelopen jaar gestart. Hoe kijk je daarop terug?
Trots. Positief. Ik denk dat we iets unieks zijn begonnen, wat nog lang niet klaar is. Je bedenkt iets op papier, uitgaande van onderzoek en een strategische visie. En dan moet je het gaan doen met echte mensen, dat was ontzettend spannend. We hebben het eerste jaar echt als een pilot gezien, zodat we veel dingen konden testen. Er zijn genoeg dingen verkeerd gegaan, maar er is vooral veel goed gegaan. En als ik zie waar de mensen die we hebben opgeleid nu staan, dan kan ik niet anders dan trots zijn.
Kan je daar voorbeelden van noemen?
Dat zit in de begeleiding die we hebben gegeven en het human onderdeel van het traject, waaronder jullie programma met CHO. Dat alle deelnemers, in hun eigen tempo, een enorme groei hebben doorgemaakt als mens. Als ik dat plot op jullie programma, zien we nog steeds deelnemers die aangeven dat ze meer energie krijgen door bijvoorbeeld hun slaap of voeding te verbeteren. En met de diversiteit aan werkplekken en labels binnen Omnicom waar de studenten zijn beland, ben ik heel erg blij.
Leuk dat je eerst het human gedeelte noemt. Is HuMe ook voor Omnicom een succes te noemen?
Ik denk dat het in zijn geheel voor Omnicom een succes is. Maar een pilot is al snel een succes, als je er lering uit kunt trekken en er continuïteit in kan borgen. Belangrijk te noemen: het is een echte opleiding. Er is geen bedrijf in onze (red: media) branche, voor zover ik weet, dat een echte opleiding biedt. Er zijn wel traineeships en partijen die jonge mensen begeleiding bieden tijdens hun baan, maar dit is een volledig nieuw domein. En het kost natuurlijk wel gewoon geld. Het is aan mij en ons om uit te leggen waarom we dit doen en dit nodig is.
“ Ik zit nu 25 jaar in mediavak en ik zie bijna alle bedrijven enkel investeren in spullen. Of het nu hardware is, of nieuwe bureaus, fancy kantoren, you name it. ”
Hoe leg je dat uit?
Je ziet veel uitval bij mensen tussen de 20 en de 35. Uit onderzoeken blijkt dat men behoefte heeft aan een fijne werkomgeving. Gezondheid en inzicht hoe je deze optimaal kunt houden, speelt hier een belangrijke rol. Maar denk ook aan leiderschap en communicatievaardigheden. Voor mij is het een no-brainer. Ik zit nu 25 jaar in het mediavak en ik zie bijna alle bedrijven enkel investeren in spullen. Of het nu hardware is, of nieuwe bureaus, fancy kantoren, you name it. Je grootste goed zijn echter je mensen. De investering is om die mensen slimmer, gezonder en reflectiever ten opzichte van zichzelf te maken. Misschien is dit mijn blinde vlek, maar ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat niet belangrijk vinden.
Waarom wil Omnicom investeren?
Omnicom ziet investeren in talentontwikkeling als cruciaal. We leven in een land en deel van de wereld dat tot 2055 gaat vergrijzen. De kans dat je goede, jonge mensen vindt en aan je kan binden, wordt alleen maar kleiner. Dan noemen ze een war on talent, feit is dat je je human capital op orde moet hebben. Daarnaast speelt dat we als industrie veel outsourcen richting goedkopere landen en AI een grotere rol gaat spelen. Dat maakt dat je lokale menselijk kapitaal unieker en rijker moet zijn. Op basis van dat startpunt zijn we HuMe gaan bouwen. Ik weet niet zeker of de CEO binnen Omnicom per se had bedacht dat daar zo'n rijk menselijk curriculum in moest zitten, hij stond er wel direct voor open toen we dat ontwikkelden.
Wat zijn de voorwaarden om deel te nemen aan de HuMe Academy?
Drive, het echt willen. En ons daarvan kunnen overtuigen. Wat wij zelf moeten doen is heel duidelijk overbrengen hoe het werk eruit ziet na het traject. En dan kan de kandidaat ons vertellen: oké, ik ga erop aan, want x, y, z.
Hoe kunnen ze dat aangeven?
Verschillend: een gesprek, een presentatie. We hebben voor 2025 een jongen toegelaten die een hele video van zichzelf gemaakt heeft om ons te overtuigen wie hij is. Een ander schrijft een geweldige brief. Als dat ons raakt op de domeinen die wij belangrijk vinden, dan gaan we in gesprek. Als ze dat gesprek hebben gehad, maken ze een enneagram-test. Een enneagram kun je vergelijken met een kleurentest, maar is dieper en rijker en geeft aan wat voor type mens je bent. Dat is voor ons belangrijk, omdat we niet met tien hetzelfde type mensen in de groep willen zitten.
Hoe ziet het er vervolgens uit?
Ten eerste is het belangrijk te begrijpen dat we een opleiding zijn gestart met HuMe Acadamy. Je gaat eerst een half jaar, veertig uur per week leren. Het is aan ons om ze in die periode het (media)vak te leren binnen de media pijler. Daarnaast krijgen ze een uitgebreid curriculum met aanverwante onderwerpen aanboden zoals vitaliteit en leiderschap, binnen de human pijler. Het risico is dat er mensen zijn die afvallen, omdat ze het toch niet leuk vinden. Dat ondervangen we door een uitgebreide intake en een website met veel informatie. Na deze periode stromen ze het bedrijf in.
“ In principe verdient een opleiding zich altijd met een factor 2.2 terug. En dat zit in minder uitval, langer in dienst blijven, sneller up and running zijn, sneller billable zijn. Iedere opleiding verdient zichzelf terug, is mijn overtuiging.”
Is er een investering (behalve tijd) nodig van de deelnemer?
Omnicom financiert de opleiding. Dat is een stuk idealisme misschien - het gaat vooral om gelijkwaardigheid. Op het moment dat je een opleiding betaald maakt, zeg je eigenlijk dat een deel van Nederland niet kan meedoen. De leerlingen krijgen daarnaast een stagevergoeding, zodat we ze faciliteren om te leren. Als je niet een bepaalde financiële tegemoetkoming doet, creëer je veel onrust in jonge hoofden - en dan ga je niet performen. In principe verdient een opleiding zich altijd met een factor 2.2 terug. Dat zit in minder uitval, langer in dienst blijven, sneller up and running zijn, sneller billable zijn. Iedere opleiding verdient zichzelf terug, is mijn overtuiging.
De eerste lichting is net klaar. Hoe ziet het er voor 2025 uit?
We zijn druk bezig met recruiten. Mocht je iemand zijn of kennen: meld je aan! We willen weer tien kandidaten laten instromen en praten momenteel ook met andere partijen, om via hen kandidaten te laten participeren. Onze eigen klanten lopen namelijk tegen dezelfde problemen aan, bij het vinden en ontwikkelen van talent. Daarnaast is er de ambitie om van HuMe een opleidingsinstituut te maken. Niet alleen voor talent, maar voor verschillende lagen in deze organisatie. Als er iemand wordt gepromoveerd tot manager, is het een goed idee dat die persoon een leiderschaps- en managementtraining krijgt.
Om het nog over vitaliteit te hebben: wat betekent dit voor jou persoonlijk?
Ik denk meteen aan twee stromen. Mijn mentale vitaliteit: die hangt bij mij vast aan slaap en meditatie. En lichamelijke vitaliteit, die hangt voor mij eigenlijk alleen maar vast aan sport. Bij mij is het er als kind ingeramd dat ik moest sporten. Als ik nu de sportschool inloop, hoor ik nog steeds mijn judotrainer in mijn hoofd. Ik merk dat als ik me goed voel, lichamelijk en mentaal, dat mijn output groter wordt. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij andere mensen anders is. Bij jonge mensen moet je soms extra handvatten aanbieden om inzicht te geven in hoe dat werkt.
Hoe kijk je naar vitaliteit binnen teams en bedrijven?
Het speelt een belangrijke rol. Als je futloos, moe, niet getraind, te zwaar of te licht bent of geen gezonde voeding tot je neemt, kun je je minder concentreren. Kun je je niet concentreren, wordt alles een gevecht. Dan duurt je werkdag erg lang en is je output aanzienlijk minder.
Kan je een voorbeeld geven van een situatie waarin vitaliteit en talentontwikkeling hand in hand gingen om een team naar een hoger niveau te tillen?
Een van de studenten van jullie programma leerde wat de impact is van de hoeveelheid bier die hij elke avond dronk. Langzaam is dat zich in zijn hoofd gaan nestelen en is hij er vervolgens een hele tijd mee gestopt. Hij is waanzinnig harder gaan sporten. En nu weet ik niet of dat er 100% mee te maken heeft, maar hij presteert hier echt als een malle. Je ziet dat hij, toen hij dat traject inging, zijn output steeds beter werd - omdat hij gewoon frisser was.
Wat een mooi resultaat, dat horen we natuurlijk heel graag! Ten slotte: wat is de belangrijkste les die je in de afgelopen 25 jaar hebt geleerd over werken met mensen en teams?
Luisteren. Actief luisteren. Met empathie luisteren. En hetgeen wat je hoort niet te snel beoordelen, veroordelen of in een hokje proberen te passen.
Waardevolle lessen, dank je wel voor verhaal Arno!
Chief Health Officers verzorgt in 2025 weer een programma binnen HuMe Academy. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact op!
> Meer weten over HuMe? Kijk op de website.

